GŁÓWNA  ·  INFORMACJE i KONTAKT  ·  REGULAMIN  ·  KOMENTARZE   KOSZYK  ·  ZAMÓWIENIE  10 044 482/207 603
.:: SZUKAJ ::.
 
szukaj w opisach

» PROMOCJE !!!
» NOWOŚCI !!!

PROMOCJE (33)
 
PROFESJONALNE MYCIE, CZYSZCZENIE PŁYT WINYLOWYCH (1)

TECHNIKA I MECHANIKA
Fotografia (54)
Mechanika (182)
Elektryka, Elektronika (364)
Architektura i budownictwo (195)
Technika (542)
Automatyka (65)
Wyd. przed 1950 r. (50)

NAUKI ŚCISŁE
Matematyka (241)
Chemia (207)
Fizyka (119)
Informatyka (84)
Astronomia (16)
Wyd. przed 1950 r. (39)

NAUKI HUMANISTYCZNE I SPOŁECZNE
Pedagogika (205)
Psychologia (216)
Ekonomia i zarządzanie, prawo (279)
Polityka, politologia (73)
Sztuka i kultura (339)
Językoznawstwo, polonistyka (334)
Etnologia, antropologia (72)
Etyka (7)
Socjologia (69)
Filozofia (168)
Wyd. przed 1950 r. (52)

NAUKI PRZYRODNICZE
Biologia (210)
Geografia (36)
Geologia, geodezja (75)
Ekologia (52)
Rolnictwo, zootechnika (53)
Wyd. przed 1950 r. (44)

HISTORIA
Polski (748)
Powszechna (304)
Biografie, wspomnienia (604) »
Wyd. przed 1950 (62)

LITERATURA POPULARNA
Proza i dramat polski (476)
Proza i dramat zagraniczny (628)
Książki wydane przed 1950 rokiem (426)
Fantastyka, Science-fiction (124)
Książki popularnonaukowe (255)
Horror (34)
Poezja (139)
Sagi (3)
Ezoteryka, UFO (113)
Poradniki (376)
Komiksy (25)
Erotyka (21)
Humor (18)
Audiobooki (1)

LITERATURA DLA DZIECI
Polska (154)
Zagranica (113)
Wyd. przed 1950 r. (3)

SŁOWNIKI I ENCYKLOPEDIE
Słowniki (58)
Encyklopedie (9)
Wyd. przed 1950 r. (12)

KSIĄŻKI KULINARNE
Książki kulinarne (150)
Wyd. przed 1950 r. (2)

KSIĄZKI OBCOJĘZYCZNE
Wyd. przed 1950 rokiem (77)
Wyd. po 1950 roku (125)

RELIGIE, TEOLOGIA
Religie, teologia (1196)
Wyd. przed 1950 r. (80)

SPORT, TURYSTYKA, KRAJOZNAWSTWO (1)
Sport, turystyka (600)
Wyd. przed 1950 r. (8)

MUZYKA
Nuty, śpiewniki (76)
Pozostałe (49)
Wyd. przed 1950 r. (33)

MEDYCYNA, ZDROWIE
Medycyna, zdrowie (432)
Wyd. przed 1950 rokiem (21)

PODRĘCZNIKI
Do nauki języków (114)
Przedmioty podstawowe (28)
Przedmioty zawodowe (14)
Wyd. przed 1950 r. (6)

POZOSTAŁE
Albumy (136)
Czasopisma (63)
Mapy (10)
Stara reklama
Varia (3)
Autografy, dedykacje (11)



Postaw mi kawę na buycoffee.to





RODO polityka prywatności


Zamówienia można składać telefonicznie pod numerem 784 088 234. Zapraszamy!




KONTAKT Z NAMI Napisz do nas
784 088 234 Zadzwoń

Czynne od 9.00 - 19.00




udostępnij w serwisie facebook.com

Produkt: Edmund Kean Ogień z niebios Raymund FitzSimons
Producent:
Kategoria: Biografie, wspomnienia
Cena brutto: 8,00 zł

ILOŚĆ:   


Opis: Państwowy Instytut Wydawniczy Warszawa 1981, str. 222, stan bdb

Edmund Kean (1787 - 1833) był jedm z największych aktorów angielskich XIX wieku. tym. który po latach panującego na scenie stylu koturnowego wprowadził styl nowy. pełen naturalności i ekspresji. Dzieje jego krótkiego życia są niezwykle burzliwe. Syn pijaka i prostytutki, znalazł się na scenie teatralnej już jako siedmioletni chłopiec. ..cudowne dziecko", później był aktorem teatrów prowincjonalnych, u których występowa w repertuarze dramatycznym, a nawet tańczył i wywracał koziołki w roli Arlekina. Wierzył w swój geniusz wbrew wszystkiemu i za wszelką cenę usiłował dostać się do teatrów Londynu wiele lat bez powodzenia. W roku 1814. gdy był na dnie nędzy i rozpaczy, los uśmiechnął się wreszcie i dał mu szansę zagrania Szajloka w Szekspirowskim Kupcu weneckim na scenie londyńskiego Drury Lane. Stał się ..zbawcą'" stojącego u progu bankructwa teatru i tam właśnie, mimo niepozornego wyglądu, odnosił swe wielkie sukcesy w rolach takich, jak Szajlok. Ryszard III. Hamlet. Makbet czy Otello. Pod wrażeniem jego gry było wielu wybitnych współczesnych (jak Byron i Hazlitt). a ślady ich podziwu utrwalone zostały w prasie, pamiętnikach i dziełach literackich
Ciężar sukcesu okazał się jednak zbyt wielki. Tragiczne życie artysty, alkohol i kobiety zniszczyły Keana. mimo jego sławy w Europie i Ameryce Umarł schorowany w wieku 45 lat. udręczony procesami i skandalami, które przeszły do legendy aktorskiej.
..Gra Keana przechodzi wszystko, co mi kiedykolwiek na teatrze widzieć się zdarzyło. Widziałem grającego Talmę w Paryżu, ale Kean mnie więcej zadziwiał. Jest on oryginalniejszy od Talmy. lubo nie tak okrzesany w swej grze. co winą jest sztuk, a w części także publiczności, która tylko w silnej i dobitnej grze smakuje Można powiedzieć, że Szekspir przed nim nie był grany: czekał, dopóki Kean na scenie się nie zjawi. Kean jest Szekspir--aktor. W dziejach teatru angielskiego jest on trzecim wielkim aktorem po Garyku i Kemblu. Aktor jak Talma nie podobałby się w Anglii, a aktor jak Kean nie podobałby się we Francji: obadwa są ludzie z geniuszem w swoim zawodzie, lecz każdego geniusz jest narodowy, a przeto tylko narodowy Mnak publiczności zdolny jest wymierzyć dla nich sprawiedliwość. Talmę niepodobna wyobrazić inaczej jak w związku z sztukami, które są zwane klasycznymi: Keana zas tylko 7 sztukami, które są romantyczne. Gra każdego przybiera ducha dzieł przedstawionych: Talmy przeto jest poważna i jednostajna. Keana zaś zmienna jak zmienność zdarzeń życia ludzkiego i popędy namiętności. Każdy z nich jest mistrzem w swoim rodzaju."
(Krystyn Lach-Szyrma. Anglia i Szkocja Przypomnienia z podróży. Warszawa 1828)


Raymund FitzSimons interesuje sie od dawna dziejami życia kulturalnego Anglii w wieku XIX. a zwłaszcza teatrem tej epoki. Napisana przez mego biografia Edmunda Keana. książka niezwykle barwna, posiada wiele zalet: oprócz przedstawienia historii życia bohatera, samej w sobie malowniczej, dramatycznej i niekonwencjonalnej, pełnej wzlotów i upadków, nędzy i bogactwa, wielkoduszności i podłości, najwyższych osiągnięć artystycznych, a potem pustki i bezwładu, maluje też obraz panujących wówczas obyczajów teatralnych. Pokazuje więc. z jednej strony, hegemonię gwiazdora w zespole (wpływ na wybór sztuk wyłącznie ze względu na odpowiednie dla niego role, odsuwanie aktorów wyróżniających się talentem, zupełne nieliczenie się z resztą trupy czy z planami dyrekcji), a z drugiej — całkowite uzależnienie tegoż gwiazdora od widzimisię wszechwładnej publiczności, która może swym zachowaniem uniemożliwić mu występy, a w konsekwencji doprowadzić nawet do psychicznej ruiny.
Znajdziemy w książce wiele interesujących przekazów historycznych, a także liczne portrety ówczesnych osobistości ze świata literatury i teatru. m. in. lorda Byrona, Thomasa Moore'a, aktorów Johna Philipa Kemble'a i Williama Macready'ego, a także innych osób z kręgu Keana. nie znanych szerzej, ale ważnych dla historii angielskiego teatru.


Edmund Kean  Ogień z niebios   Raymund FitzSimons

załóż swój sklep internetowy
www.abc24.pl
Promocje | Darmowe Forum | Sklepy | Randki | Opinie, Testy, Oceny