|
» PROMOCJE !!! » NOWOŚCI !!! PROMOCJE (33)   PROFESJONALNE MYCIE, CZYSZCZENIE PŁYT WINYLOWYCH (1)TECHNIKA I MECHANIKA Fotografia (54)Mechanika (183) Elektryka, Elektronika (382) Architektura i budownictwo (205) Technika (565) Automatyka (66) Wyd. przed 1950 r. (51) NAUKI ŚCISŁE Matematyka (243)Chemia (212) Fizyka (117) Informatyka (84) Astronomia (16) Wyd. przed 1950 r. (39) NAUKI HUMANISTYCZNE I SPOŁECZNE Pedagogika (232)Psychologia (217) Ekonomia i zarządzanie, prawo (283) Polityka, politologia (74) Sztuka i kultura (340) Językoznawstwo, polonistyka (333) Etnologia, antropologia (72) Etyka (8) Socjologia (71) Filozofia (186) Wyd. przed 1950 r. (52) NAUKI PRZYRODNICZE Biologia (213)Geografia (36) Geologia, geodezja (75) Ekologia (52) Rolnictwo, zootechnika (51) Wyd. przed 1950 r. (44) HISTORIA Polski (747)Powszechna (303) Biografie, wspomnienia (603) Wyd. przed 1950 (63) LITERATURA POPULARNA Proza i dramat polski (475)Proza i dramat zagraniczny (630) Książki wydane przed 1950 rokiem (430) Fantastyka, Science-fiction (123) Książki popularnonaukowe (254) Horror (34) Poezja (138) Sagi (3) Ezoteryka, UFO (108) Poradniki (386) » Komiksy (25) Erotyka (20) Humor (17) Audiobooki (1) LITERATURA DLA DZIECI Polska (154)Zagranica (114) Wyd. przed 1950 r. (3) SŁOWNIKI I ENCYKLOPEDIE Słowniki (57)Encyklopedie (11) Wyd. przed 1950 r. (12) KSIĄŻKI KULINARNE Książki kulinarne (147)Wyd. przed 1950 r. (2) KSIĄZKI OBCOJĘZYCZNE Wyd. przed 1950 rokiem (77)Wyd. po 1950 roku (125) RELIGIE, TEOLOGIA Religie, teologia (1186)Wyd. przed 1950 r. (87) Sport, turystyka (606) Wyd. przed 1950 r. (8) MUZYKA Nuty, śpiewniki (75)Pozostałe (51) Wyd. przed 1950 r. (34) MEDYCYNA, ZDROWIE Medycyna, zdrowie (429)Wyd. przed 1950 rokiem (21) PODRĘCZNIKI Do nauki języków (113)Przedmioty podstawowe (31) Przedmioty zawodowe (16) Wyd. przed 1950 r. (6) POZOSTAŁE Albumy (136)Czasopisma (64) Mapy (10) Stara reklama Varia (3)Autografy, dedykacje (11) |
Opis: ISKRY, 1972, stron 590, stan db (podniszczona lekko okładka) ISBN Spośród tysięcy gier wybrałem do tej książki możliwie najbardziej zróżnicowane i najciekawsze, kierując się przede wszystkim praktyką: w każdą z tych gier gratem i wszystkie z jakichś przyczyn, zresztą różnych, przypadły mi do gustu - mogą więc, jak myślę, spodobać się i Czytelnikom. Spośród tysięcy gier wybrałem niektóre najnowsze, jeszcze u nas nie znane lub mało znane, ale także i takie, które istnieją już setki, a nawet tysiące lat i wciąż są atrakcyjne, a także takie, które po latach zapomnienia warto przypomnieć. Do gier szerzej znanych i dlatego właśnie omówionych skąpo (jak choćby bridż i szachy) dołączam przepisy ich mniej znanych wariantów, często zabawnych, często z pozoru dziwacznych, zawsze wartych wypróbowania w praktyce. Chęć poznania czegoś innego niż dotąd, eksperymentu, wypróbowania można "realizować grając w gry modne tysiąc lat temu i w takie, które być może staną się powszechnie modne za dziesięć lub dwadzieścia lat. W obu przypadkach urok nowości jest ten sam, a więc i przyjemność ta sama. Podobnie gra znana nabiera nowego uroku, gdy w nią zagrać nieco inaczej niż zwykle: nie znany wariant gry najczęściej okazuje się zupełnie nową grą. Wreszcie spośród tysięcy gier wybrałem te, do których uprawiania nie są potrzebne skomplikowane i praktycznie niemożliwe do wykonania czy zdobycia rekwizyty. Dlatego nie ma w tej książce zasad gry w taroka, w madżonga i w niektóre inne gry dawne i nowe, choć są ciekawe. Wiele gier wytworzyło w praktyce swój własny żargon, specyficzny język, porzekadła i powiedzenia, liczne specjalne określenia i terminy. Trudno jest zrozumieć zasady jakiejś gry i grać w nią z pełną satysfakcją, gdy nie zna się tego języka. Jednocześnie trudno jest w pełni wszystko wyjaśnić, gdy chodzi o tak wiele i tak różnych gier. Starałem się unikać wyrażeń ściśle „fachowych", zrozumiałych tylko, dla grających w jakąś grę od dawna; rzeczywiście niezbędne wyrażenia i określenia objaśniam krótko, ale (mam nadzieję) zrozumiale. Większą trudnością, której na pewno całkiem ominąć nie zdołałem, jest takie ujęcie zasad gry, by nie budziło ono krytycznych, a nawet kąśliwych uwag graczy od dawna w daną grę grających. Istnieją bowiem w dziedzinie gier zwyczaje i przepisy płynne, zmienne, zależne od tego, gdzie, kiedy i z kim gra się w jakąś grę. Nie sposób opisać wszystkich drobnych wariantów i różnic, skodyfikować jednoznacznie zasad wszelkich gier uprawianych w różnych środowiskach, okolicznościach, nawet epokach historycznych. ,,Przewodnik gier" nie jest kodeksem, lecz właśnie przewodnikiem - choć miło byłoby autorowi, gdyby Czytelnicy zechcieli tę książkę traktować także jako rodzaj kodeksu, pomoc przy rozstrzyganiu kwestii spornych, zbiór zasad rzeczywiście sztywnych i naprawdę nieprzekraczalnych. |