|
» PROMOCJE !!! » NOWOŚCI !!! PROMOCJE (33)   PROFESJONALNE MYCIE, CZYSZCZENIE PŁYT WINYLOWYCH (1)TECHNIKA I MECHANIKA Fotografia (54)Mechanika (182) Elektryka, Elektronika (382) Architektura i budownictwo (205) Technika (565) Automatyka (66) Wyd. przed 1950 r. (51) NAUKI ŚCISŁE Matematyka (243)Chemia (212) Fizyka (117) Informatyka (84) Astronomia (16) Wyd. przed 1950 r. (39) NAUKI HUMANISTYCZNE I SPOŁECZNE Pedagogika (232)Psychologia (217) Ekonomia i zarządzanie, prawo (283) Polityka, politologia (74) Sztuka i kultura (340) Językoznawstwo, polonistyka (333) Etnologia, antropologia (72) Etyka (8) Socjologia (71) Filozofia (186) Wyd. przed 1950 r. (52) NAUKI PRZYRODNICZE Biologia (213)Geografia (36) Geologia, geodezja (75) Ekologia (52) Rolnictwo, zootechnika (51) Wyd. przed 1950 r. (44) HISTORIA Polski (747)Powszechna (303) Biografie, wspomnienia (603) Wyd. przed 1950 (63) LITERATURA POPULARNA Proza i dramat polski (475)Proza i dramat zagraniczny (630) Książki wydane przed 1950 rokiem (430) Fantastyka, Science-fiction (123) Książki popularnonaukowe (254) Horror (34) Poezja (138) Sagi (3) Ezoteryka, UFO (108) Poradniki (386) Komiksy (25) Erotyka (20) Humor (17) Audiobooki (1) LITERATURA DLA DZIECI Polska (154)Zagranica (114) Wyd. przed 1950 r. (3) SŁOWNIKI I ENCYKLOPEDIE Słowniki (57)Encyklopedie (11) Wyd. przed 1950 r. (12) KSIĄŻKI KULINARNE Książki kulinarne (147)Wyd. przed 1950 r. (2) KSIĄZKI OBCOJĘZYCZNE Wyd. przed 1950 rokiem (77)Wyd. po 1950 roku (125) RELIGIE, TEOLOGIA Religie, teologia (1186)Wyd. przed 1950 r. (87) Sport, turystyka (606) Wyd. przed 1950 r. (8) MUZYKA Nuty, śpiewniki (75)Pozostałe (51) Wyd. przed 1950 r. (34) MEDYCYNA, ZDROWIE Medycyna, zdrowie (429)Wyd. przed 1950 rokiem (21) PODRĘCZNIKI Do nauki języków (113)Przedmioty podstawowe (31) Przedmioty zawodowe (16) Wyd. przed 1950 r. (6) POZOSTAŁE Albumy (136)Czasopisma (64) Mapy (10) Stara reklama Varia (3)Autografy, dedykacje (11) |
Opis: PWN 1998 str. 208, stan db+ (podniszczona lekko okładka) ISBN 83-7195-146-9 Profesor Ewa Wipszycka do Czytelników swego podręcznika; Choć jestem doświadczonym autorem podręczników, przez wszystkie dni pracy nad tą książką miałam świadomość tworzenia czegoś zupełnie nowego, wyraźnie odmiennego, nie tylko od mego własnego podręcznika sprzed lat, ale także od polskich podręczników poświęconych innym epokom. Na czym, w wielkim skrócie, polega owa nowość? Zacznijmy od tego, co widać gołym okiem: kolorowe mapy i ilustracje, przejrzyste ułożenie materiału na stronie tak, aby można było zobaczyć i zrozumieć informacje rozmaitego typu bez głębszych studiów podstawowego wykładu (hasła słownikowe rozsiane w tekście, „strony" poświęcone wybranemu tematowi, obszerne podpisy pod mapy i ilustracje, teksty źródłowe...). Wszystko po to, by podręcznik nadawał się nie tylko do czytania, ale także do szybkiego wyszukiwania w nim potrzebnych wiadomości i by przy tym cieszył oczy, a nie tylko umysł. Nowość tej książki tkwi nade wszystko w doborze tematów i ich nowatorskim uporządkowaniu. Podręcznik jest podzielony na dwie części: podstawową i uzupełniającą. Pierwsza zawiera informacje i oceny, które powinny być przedmiotem nauczania we wszystkich szkołach i klasach. Nawet tych, w których z racji rozmaitych nieszczęść trapiących uczniów i nauczycieli jest naprawdę mało czasu na studiowanie starożytności. W drugiej znalazły się teksty, które można wprowadzić na lekcje lub do domowych lektur w miarę możliwości i zgodnie z zainteresowaniami nauczyciela i uczniów. Moim celem było stworzenie podręcznika „małego", a zarazem i „dużego", dającego się wykorzystać w nowej sytuacji zreformowanej szkoły. Po raz pierwszy polski podręcznik szkolny ma w tytule słowo cywilizacja, a nie dzieje lub historia. Cywilizacja bowiem jest przedmiotem wykładu prowadzonego rozmaitymi sposobami: językiem zwykłej komunikacji, a także za pomocą map i ilustracji. Chciałam ukazać przede wszystkim instytucje polityczne i polityczną mentalność, sztukę wojenną (gdyż wojna to też cywilizacja}), religię, sposób myślenia ludzi starożytności, a więc wszystko to, co jest nam potrzebne, aby zrozumieć dorobek przeszłości i miejsce, jakie dziś ów dorobek zajmuje w naszym życiu i myśleniu. |