|
» PROMOCJE !!! » NOWOŚCI !!! PROMOCJE (33)   PROFESJONALNE MYCIE, CZYSZCZENIE PŁYT WINYLOWYCH (1)TECHNIKA I MECHANIKA Fotografia (54)Mechanika (182) Elektryka, Elektronika (382) Architektura i budownictwo (205) Technika (564) Automatyka (66) Wyd. przed 1950 r. (51) NAUKI ŚCISŁE Matematyka (243)Chemia (212) Fizyka (117) Informatyka (84) Astronomia (16) Wyd. przed 1950 r. (39) NAUKI HUMANISTYCZNE I SPOŁECZNE Pedagogika (232)Psychologia (217) Ekonomia i zarządzanie, prawo (283) Polityka, politologia (74) Sztuka i kultura (340) Językoznawstwo, polonistyka (333) Etnologia, antropologia (72) Etyka (8) Socjologia (71) Filozofia (186) Wyd. przed 1950 r. (52) NAUKI PRZYRODNICZE Biologia (213)Geografia (36) Geologia, geodezja (75) Ekologia (52) Rolnictwo, zootechnika (51) Wyd. przed 1950 r. (44) HISTORIA Polski (747)Powszechna (303) Biografie, wspomnienia (603) Wyd. przed 1950 (63) LITERATURA POPULARNA Proza i dramat polski (475)Proza i dramat zagraniczny (630) Książki wydane przed 1950 rokiem (430) Fantastyka, Science-fiction (123) Książki popularnonaukowe (254) Horror (34) Poezja (138) Sagi (3) Ezoteryka, UFO (108) Poradniki (386) Komiksy (25) Erotyka (20) Humor (17) Audiobooki (1) LITERATURA DLA DZIECI Polska (154)Zagranica (114) Wyd. przed 1950 r. (3) SŁOWNIKI I ENCYKLOPEDIE Słowniki (57)Encyklopedie (11) Wyd. przed 1950 r. (12) KSIĄŻKI KULINARNE Książki kulinarne (147)Wyd. przed 1950 r. (2) KSIĄZKI OBCOJĘZYCZNE Wyd. przed 1950 rokiem (77)Wyd. po 1950 roku (125) RELIGIE, TEOLOGIA Religie, teologia (1186)Wyd. przed 1950 r. (87) Sport, turystyka (606) Wyd. przed 1950 r. (8) MUZYKA Nuty, śpiewniki (75)Pozostałe (51) Wyd. przed 1950 r. (34) MEDYCYNA, ZDROWIE Medycyna, zdrowie (429)Wyd. przed 1950 rokiem (21) PODRĘCZNIKI Do nauki języków (113)Przedmioty podstawowe (31) Przedmioty zawodowe (16) Wyd. przed 1950 r. (6) POZOSTAŁE Albumy (136)Czasopisma (64) Mapy (10) Stara reklama Varia (3)Autografy, dedykacje (11) |
Opis: WAM 1984 , str. 408, stan db+ (przykurzona podniszczona okładka) ISBN 83-85032-22-3 SŁOWO WSTĘPNE „Środki masowego przekazu" — to pojęcie nowe, a równocześnie stare. Takim środkiem była przecież zawsze mowa ludzka, przekazująca różnorodne treści na zebraniach czy zgromadzeniach, niejednokrotnie bardzo licznych. Była nim również książka, szczególnie od czasu, gdy można się było posłużyć do jej wydania sztuką drukarską. Zawsze był takim środkiem teatr, zwracający się do widzów ze swoim przesłaniem. Ale od czasu, gdy technika pozwoliła na wydawanie gazet w milionach egzemplarzy, gdy dostęp do treści przekazywanych na taśmie filmowej stał się udziałem tysięcy widzów, gdy w każdym niemal domu zjawił się telewizor i gdy każdy człowiek ma w swoim zasięgu radioodbiornik — środki masowego przekazu nabrały charakteru powszechnego i stały się przez to zjawiskiem jednak nowym. Stały się zjawiskiem nowym także na terenie Kościoła, który zainteresował się możliwościami wykorzystania ich do głoszenia Ewangelii. Tam zaś, gdzie okazało się to niemożliwe, stanął Kościół wobec zadania przygotowania wiernych do należytego odbioru przekazywanych treści. I jedno, i drugie zadanie okazało się na naszym terenie bardzo trudnym i skomplikowanym. Dlatego z radością należy powitać każde przedsięwzięcie, które pomaga spełnić te zadania. Tak właśnie witamy inicjatywę wydania drukiem materiałów duszpasterskich oraz oficjalnych dokumentów Kościoła, dotyczących tej dziedziny. Materiałami duszpasterskimi są odczyty wygłaszane na spotkaniach referentów diecezjalnych oraz na kursach organizowanych dla nich od wielu lat przez Komisję Episkopatu do Spraw Środków, Społecznego Przekazu. Referaty wygłaszane były nie tylko przez wybitnych specjalistów, i dlatego różny jest ich naukowy poziom. Ale inicjatywę uważamy ze wszech miar za pożyteczną dla pracy duszpasterskiej i sądzimy, że odda ona bardzo wielkie usługi księżom, alumnom, siostrom zakonnym oraz świeckim zajmującym się dziedziną środków społecznego przekazu. Koszalin, dnia 18 grudnia 1982 r. BP IGNACY JEŻ Przewodniczący Komisji Episkopatu do Spraw Środków Społecznego Przekazu SPIS TREŚCI Słowo wstępne [ks. bp Ignacy Jeż) WPROWADZENIE Komunikowanie masowe i jego oblicza (Franciszek Adamski) Część pierwsza ŚRODKI SPOŁECZNEGO PRZEKAZU W SŁUŻBIE CZŁOWIEKA Środki masowego komunikowania narzędziem sprzyjającym postępowi ludzkiemu (ks. Henryk Zganiacz) 1. Początki nowej kultury 2. Sztuka spektaklu i sztuka informacji 3. Funkcja kulturotwórcza sztuki widowiskowej i informacyjnej 4. Treść przekazu 5. Sztuka widowiskowa 6. O funkcji relaksu 7. Wnioski końcowe Rozwój osoby ludzkiej w powiązaniu ze środkami masowego oddziaływania (Halina Wistuba) 1. Niektóre cechy naszej współczesności 2. Zdolności i perspektywy rozwoju osoby ludzkiej 3. Korzyści i niebezpieczeństwa środków masowego oddziaływania 4. Drogi samowychowania audiowizualnego 5. Rodzina a środki masowego oddziaływania Rola współczesnego widowiska w życiu moralnym chrześcijanina (ks. Ferdinando Lambruschini) 1. Widowisko jako rozrywka 2. Widowisko jako kultura 3. Widowiska a dobre obyczaje 4. Widowiska i cenzura moralna 5. Oceny moralne widowisk i postawa chrześcijan Siła, zakres i skutki oddziaływania środków masowego przekazu (Franciszek Adamski) 1. Teoretyczne modele analizy i ogólne prawidłowości oddziaływania środków masowego przekazu 2. Polskie badania nad oddziaływaniem środków masowego przekazu 3. Socjologiczna wiedza o czytelnictwie i zasięgu oddziaływania prasy w Polsce 4. Psychospołeczne uwarunkowania odbioru treści prasowych 5. Zakres oddziaływania telewizji Część druga ŚRODKI SPOŁECZNEGO PRZEKAZU A POTRZEBY EWANGELIZACJI Środki społecznego przekazu na tle duszpasterskich zadań i potrzeb Kościoła (ks. Tadeusz Chromik SI) 1. Specyfika i istotne funkcje środków społecznego przekazu 2. Jednoczenie ludzi z Bogiem i między sobą podstawowym zadaniem Kościoła 3. Stanowisko Kościoła wobec środków społecznego przekazu 4. Wymiar teologiczny środków społecznego (przekazu 5. Język odpowiedni do treści . Zainteresowanie Kościoła środkami audiowizualnymi (ks. Kazimierz Chudy SI) . Ąudiowizja a ewangelizacja — Aspekt teologiczny i pastoralny (ks. Roman Murawski SDB) 1. Wzrastające znaczenie środków audiowizualnych 2. Pierwszy światowy Kongres pod hasłem „Ąudiowizja i ewangelizacja" 3. Środki audiowizualne jako środki pracy w grupach 4. Język Biblii i język audiowizji 5. Ąudiowizja a ewangelizacja 6. Budzenie i aktualizowanie doświadczeń religijnych 7. Sprawy organizacyjne i końcowe wnioski Ąudiowizja a problem współczesnej katechezy zintegrowanej (ks. Zdzisław Grzegorski) 1. Wprowadzenie 2. Problemy przekazywania wiary 3. Pedagogia integralna — katecheza zintegrowana 4. Cele i metody 5. Przygotowanie katechetów Możliwości teatru religijnego w dzisiejszym duszpasterstwie (Zdzisław Pyzik) Piosenka religijna pomocą w ewangelizacji dzieci (ks. Stanisław Sierla) 1. Zakres oddziaływania piosenki religijnej na dziecko 2. Sposoby oddziaływania piosenki religijnej 3. Śpiew w zależności od wieku dzieci Część trzecia MORALNE WARTOŚCI AUDIOWIZJI O postawie katolików wobec audiowizji i moralnej odpowiedzialności artysty (kard. Paul Emile Leger) Film wobec możliwości i obowiązku ratowania współczesnego zagubionego człowieka (ks. Tadeusz Pronobis SI) Dobry film — Problematyka wartościowania i duszpasterskiego znaczenia filmu (ks. Wiesław Gawlik) 1. Znaczenie filmu dla religii i moralności 2. Sens pojęcia „dobry film" 3. Duszpasterstwo wobec dobrego filmu Film o wartości mieszanej — Charakterystyka i kryteria ocen (ks. Leszek Kuc) . 1. Co to jest film o wartości mieszanej? 2. Zasady oceny religijno-artystycznej 3. Zasady oceny religijno-etycznej Filmy złe — Ich charakterystyka i kryteria ocen (ks. Kazimierz Chudy Si) . 1. Stosunek Kościoła do filmów uznanych za złe 2. Jaki jest wpływ złych filmów na widzów, a szczególnie na młodzież? 3. Kiedy film należy określić jako moralnie zły? 4. Ocena wartości artystycznych i technicznych filmów moralnie złych . 5. Ocena katolicka filmu a klasyfikacja państwowa 6. Zadania duszpasterskie Zasady katolickiej krytyki filmowej i płynące z nich wnioski duszpasterskie (ks. Walter Wrzol) Jakie wartości należy analizować w filmowym klubie dyskusyjnym (Andrzej Rusz- kowski) 1. Zasada podejścia integralnego 2. Metoda prowadzenia dyskusji 3. Cechy aktywnych uczestników dyskusji Część czwarta RODZINA A ŚRODKI MASOWEGO ODDZIAŁYWANIA Prasa „rodzinna" — Jej oblicze ideologiczne i aspekty moralno-wychowawcze (Franciszek Adamski) 1. Przemiany rodziny a tzw. „prasa serca" 2. Polskie badania nad prasą rodzinną jako nośnikiem nowych modeli życia rodzinnego 3. Problem skuteczności oddziaływania Wychowawcze możliwości filmu w kształtowaniu modeli miłości narzeczeńskiej i małżeńskiej (ks. Wiesław Gawlik) 1. Różne sposoby podejścia 2. Swoistość problematyki przedstawienia miłości w filmie 3. Miłość prowadząca i zbliżająca do małżeństwa Wpływ telewizji na psychikę dziecka (ks. Jan Kobylnicki) 1. Niektóre wyniki badań nad oddziaływaniem' telewizji na psychikę młodego widza 2. Wnioski duszpasterskie Wychowanie do korzystania ze środków masowego |