|
» PROMOCJE !!! » NOWOŚCI !!! PROMOCJE (33)   PROFESJONALNE MYCIE, CZYSZCZENIE PŁYT WINYLOWYCH (1)TECHNIKA I MECHANIKA Fotografia (54)Mechanika (183) Elektryka, Elektronika (382) Architektura i budownictwo (205) Technika (565) Automatyka (66) Wyd. przed 1950 r. (51) NAUKI ŚCISŁE Matematyka (243)Chemia (212) Fizyka (117) Informatyka (84) Astronomia (16) Wyd. przed 1950 r. (39) NAUKI HUMANISTYCZNE I SPOŁECZNE Pedagogika (232)Psychologia (217) Ekonomia i zarządzanie, prawo (283) Polityka, politologia (74) Sztuka i kultura (340) Językoznawstwo, polonistyka (333) Etnologia, antropologia (72) Etyka (8) Socjologia (71) Filozofia (186) Wyd. przed 1950 r. (52) NAUKI PRZYRODNICZE Biologia (213)Geografia (36) Geologia, geodezja (75) Ekologia (52) Rolnictwo, zootechnika (51) Wyd. przed 1950 r. (44) HISTORIA Polski (747)Powszechna (303) Biografie, wspomnienia (603) Wyd. przed 1950 (63) LITERATURA POPULARNA Proza i dramat polski (475)Proza i dramat zagraniczny (630) Książki wydane przed 1950 rokiem (430) Fantastyka, Science-fiction (123) Książki popularnonaukowe (254) Horror (34) Poezja (138) Sagi (3) Ezoteryka, UFO (108) Poradniki (386) Komiksy (25) Erotyka (20) Humor (17) Audiobooki (1) LITERATURA DLA DZIECI Polska (154)Zagranica (114) Wyd. przed 1950 r. (3) SŁOWNIKI I ENCYKLOPEDIE Słowniki (57)Encyklopedie (11) Wyd. przed 1950 r. (12) KSIĄŻKI KULINARNE Książki kulinarne (147)Wyd. przed 1950 r. (2) KSIĄZKI OBCOJĘZYCZNE Wyd. przed 1950 rokiem (77)Wyd. po 1950 roku (125) RELIGIE, TEOLOGIA Religie, teologia (1186)Wyd. przed 1950 r. (87) Sport, turystyka (606) Wyd. przed 1950 r. (8) MUZYKA Nuty, śpiewniki (75)Pozostałe (51) Wyd. przed 1950 r. (34) MEDYCYNA, ZDROWIE Medycyna, zdrowie (429)Wyd. przed 1950 rokiem (21) PODRĘCZNIKI Do nauki języków (113)Przedmioty podstawowe (31) Przedmioty zawodowe (16) Wyd. przed 1950 r. (6) POZOSTAŁE Albumy (136)Czasopisma (64) Mapy (10) Stara reklama Varia (3)Autografy, dedykacje (11) |
Opis: PAX, 1988, stron 332, stan db (przybrudzona okładka) ISBN 83-211-0833-4 W Otwartości bytu., w serii Wykładów im. Gifforda 1970—1971, Mascall po okresie zajmowania się problemami dogmatyki powraca do rozważań w zakresie teologii naturalnej. Dokonuje krytycznego przeglądu współczesnych ontologicznych i kosmologicznych argumentów przytaczanych na rzecz teizmu. Szczegółowo analizowane są zwłaszcza prace tomistów reprezentujących szkołę transcendentalną: Mare-chala, Rahnera, Coretha i Lonerga-na. W ocenie ostatnich prac Dewar-ta występuje zdecydowanie w obronie metafizyki i prawdy obiektywnej. Autor, zwłaszcza w rozdziałach „Bóg i logika" i „Bóg i czas", omawia także poglądy wielu innych europejskich i amerykańskich myślicieli, niezmiennie i konsekwentnie prezentując i uzasadniając swoją polemiczną postawę wobec pozytywistycznej tendencji filozofii anglosaskiej. SPIS RZECZY Przedmowa Rozdział I — Wprowadzenie Religia naturalna i objawiona; poglądy na ich naturę i wzajemne relacje. Ograniczenie zakresu wykładów do „metafizycznych" ujęć teologii naturalnej. Ilustracje zaczerpnięte z dwóch opublikowanych ostatnio prac: Absolute Value I. Trethowana oraz Faith and Reflection H. Dumery'ego. Szczegółowy plan wykładów. Rozdział II — Teologia i język Problemy dotyczące natury i funkcji języka w ogólności. Dyskutowanie tych problemów zakłada użycie języka. Relacja języka do kontekstu społecznego i kulturowego. Relacja języka do tego. co opisywane. Język narzędziem stosowanym przez byty rozumne do wyjaśniania i przekazywania myśli. Szczegółowe problemy języka teologicznego. Ich uzasadnienie. Różne definicje słowa „Bóg"; potrzeba spójności w tej kwestii. Rozdział III — Bóg i logika Najnowsze odrodzenie zainteresowań argumentem onto-logicznym, głównie w postaci Anzelmiańskiej. Różne szkoły interpretacji: K. Barth, A. Hayen, A. Stolz, E. Gil-son, A. C. McGill. „Filozofia refleksyjna": H. Blondel, J. Paliard, L. Lavel, F. Alquie, A. Forest. Obrona argumentu przez N. Malcolma i C. Hartshorne'a. Krytyki ze strony J. Hicka, D. A. Pailina i W. Norris Clarke'a. J. N. Findlaya „ontologiczny argument obalający" istnienie Boga. Hartshorne'a reinterpretacja Anzelma. Wnioski A. Plantingi. Znaczenie ujęcia ontologicznego. Rozdział IV — Tomizm transcendentalny (I) Ujęcie ksmologiczne. Parę typowych przykładów: F. R. Tennant, W. Tempie. Najnowsze oceny św. Tomasza: A. Kenny, V. Preller. Zarys historii argumentu kosmologicznego. Krytyka Kanta. Potwierdzenie i obrona argumentu przez Marechala w kontekście krytyki Kanta: „tomizm transcendentalny". K. Rahner, dzisiejszy przedstawiciel tej szkoły, pozostaje pod wpływem egzysten-cjalizmu Heideggera; omówienie jego pracy Spirit in the World. Rozdział V — Tomizm transcendentalny (II) E. Coreth, jego zgodność i niezgodność z Rahnerem; omówienie i krytyka jego stanowiska zawartego w książce Metaphyhics. B. Lonergan: tomizm transcendentalny w kontekście nieegzystencjalistycznym. Metafizyka Lo-nergana przedstawiona w Insight; jej znaczenie. Rozdział VI — Argumenty na rzecz realizmu Czy jest możliwy realizm krytyczny?: J. Maritain i E. Gilson. Odrzucenie przez Gilsona idealizmu pod postacią sensualizmu. Nasze postrzeganie bytu poza-umysłowego: wrażenie zmysłowe i akt intelektualny, objectum quo i objectum quod. Punkt wyjścia argumentu kosmologicznego: byt pozaumysłowy czy umysł człowieka? Parę uwag na temat fenomenologii. Rozdział VII — Stworzenie i Stwórca Byt pozaumysłowy podstawą argumentacji teistycznej. Parę uwag na temat A. M. Farrera i H. P. Owena. Dwie cechy bytu pozaumysłowego: realność i przygodność. Przejście od bytu przygodnego do koniecznego nie stanowi zasadniczo argumentu, lecz jest kontuicją, dającą się uzasadnić za pomocą argumentu. Transcendentny samoistniejący byt objawia się jako byt obdarzony myślą, wolą i mocą, słusznie przeto nazywa się go bytem osobowym. Rozdział VIII — Byt i prawda Obrona metafizyki realistycznej i przyjęcia obiektywnej doktryny prawdy. Zakwestionowanie tej doktryny w różnych kręgach, w szczególności przez L. Dewarta. Krytyczne omówienie samodestruktywnych prac Dewarta: The Future of Belief oraz The Foundations of Belief. Parę uwag na temat fałszywego i prawdziwego „antro-pocentryzmu". Rozdział IX — Otwartość bytu Czy człowiek z natury zdolny jest do przyjęcia nadprzy-rodzoności i łaski? Badanie realności i przygodności bycie skończonym oraz obrona „otwartości" bytu skończonego. Implikacje tego na poziomie ludzkim: otwartość człowieka na Boga. Odrzucanie pojęcia nadprzyrodzoności i jego związek z „ekstrynsecystycznym" poglądem na relację człowieka do Boga oraz z tradycyjnymi dyskusjami. Otwartość natury ludzkiej na Boga a możliwość laski, objawienia i wcielenia. Rozdział X — Bóg i czas Dwa różne pytania: 1) Czy Bóg jest pozaczasowy? 2) Czy Bóg jest niezmienny? Najnowsze twierdzenia o Bogu podlegającym zmianie wywodzą się z metafizyki im-manentystycznej: A. N. Whitehead, C. Hartshorne, „teologia procesu". Obrona niezmienności i nieczasowości Boga oraz odpowiedź na zarzuty. Uwagi końcowe na temat relacji skończoności do nieskończoności. Apendyks I — Teizm empiryczny profesora Boyce Gibsona Znaczenie tego ujęcia. Boyce Gibsona przedstawienie „nieszczęść empiryzmu". Możliwość teologii empirycznej. „Przedłużenie" Boga na świat a nasze ujęcia „brzegów". Porządek i twórczość jako cechy świata, ujawniające się szczególnie w wartościach rozumianych jako „brzegi", a jeszcze pełniej w wartościach moralnych. Przegląd i ocena tradycyjnych ujęć teizmu. Analiza „wiary": „wiara że" i „wiara w", ich znaczenie dla odrzucenia twierdzeń przeciwnych. Problem zła. Wiara i praktyka: „weryfikacja" wiary. Powrót do metafizyki. Bóg i czas. Bóg i wcielenie. Streszczenie i krytyka argumentu Boyce Gibsona. Apendyks II — Socjologiczne ujęcie teizmu Książka Peter L. Bergera A Rumour of Angels; jej znaczenie jako głosu socjologa. Zakwestionowanie „rze-'komego zerwania z nadprzyrodzonością". Miejsce grup religijnych w społeczeństwie zsekularyzowanym: stojące przed nimi wybory; prawdopodobieństwo kompromisu. „Relatywizowanie tych, co dokonują relatywizacji." Krytyka współczesnych postaw religijnych. „Znaki transcendencji" jako „prototypiczne gesty ludzkie". Pięć argumentów: z „porządku", „zabawy", „nadziei", „potępienia" i „humoru" — jako rzekome poparcie teizmu liberalnego protestanta. Krytyka i ocena argumentu Bergera. Apendyks III — Łaska i natura na Wschodzie i Zachodzie Spór między katolikami i protestantami oraz między prawosławiem wschodnim a katolicyzmem zachodnim wiąże się z podstawowymi pytaniami dotyczącymi relacji między Bogiem a człowiekiem. Omówienie dwóch doniosłych dyskusji. (1) Konferencja w Chevetogne w 1953 roku z udziałem katolików, prawosławnych i kalwinistów, scharakteryzowanych odpowiednio pojęciami „łaski stworzonej", „przebóstwienia" i „łaski zewnętrznej". Prawosławne „przebóstwienie" a doktryna energii Bożych. Znaczenie św. Grzegorza Palamasa. Palamizm i tomizm nie są względem siebie doktrynami opozycyjnymi jak się powszechnie mniema. Ekumeniczne znaczenie pałamizmu. Rozwój pojęcia „łaski stworzonej". Łaska jako habitus. Bonawentura: Habere est haberi. Luter a nominalizm. Usprawiedliwienie i uświęcenie. Trynitarna natura łaski. Systematyzacja filozoficzna. Możliwość syntezy: problemy wielkiej wagi. (2) Karl Rahner. Potentia aboedientialis natury względem łaski: ponowne omówienie doktryny scholastycznej. Ła |