|
» PROMOCJE !!! » NOWOŚCI !!! PROMOCJE (33)   PROFESJONALNE MYCIE, CZYSZCZENIE PŁYT WINYLOWYCH (1)TECHNIKA I MECHANIKA Fotografia (54)Mechanika (183) Elektryka, Elektronika (382) Architektura i budownictwo (205) Technika (565) Automatyka (66) Wyd. przed 1950 r. (51) NAUKI ŚCISŁE Matematyka (243)Chemia (212) Fizyka (117) Informatyka (84) Astronomia (16) Wyd. przed 1950 r. (39) NAUKI HUMANISTYCZNE I SPOŁECZNE Pedagogika (232)Psychologia (217) Ekonomia i zarządzanie, prawo (283) Polityka, politologia (74) Sztuka i kultura (340) Językoznawstwo, polonistyka (333) Etnologia, antropologia (72) Etyka (8) Socjologia (71) Filozofia (186) Wyd. przed 1950 r. (52) NAUKI PRZYRODNICZE Biologia (213)Geografia (36) Geologia, geodezja (75) Ekologia (52) Rolnictwo, zootechnika (51) Wyd. przed 1950 r. (44) HISTORIA Polski (747)Powszechna (303) Biografie, wspomnienia (603) Wyd. przed 1950 (63) LITERATURA POPULARNA Proza i dramat polski (475)Proza i dramat zagraniczny (630) Książki wydane przed 1950 rokiem (430) Fantastyka, Science-fiction (123) Książki popularnonaukowe (254) Horror (34) Poezja (138) Sagi (3) Ezoteryka, UFO (108) Poradniki (386) Komiksy (25) Erotyka (20) Humor (17) Audiobooki (1) LITERATURA DLA DZIECI Polska (154)Zagranica (114) Wyd. przed 1950 r. (3) SŁOWNIKI I ENCYKLOPEDIE Słowniki (57)Encyklopedie (11) Wyd. przed 1950 r. (12) KSIĄŻKI KULINARNE Książki kulinarne (147)Wyd. przed 1950 r. (2) KSIĄZKI OBCOJĘZYCZNE Wyd. przed 1950 rokiem (77)Wyd. po 1950 roku (125) RELIGIE, TEOLOGIA Religie, teologia (1186)Wyd. przed 1950 r. (87) Sport, turystyka (606) Wyd. przed 1950 r. (8) MUZYKA Nuty, śpiewniki (75)Pozostałe (51) Wyd. przed 1950 r. (34) MEDYCYNA, ZDROWIE Medycyna, zdrowie (429)Wyd. przed 1950 rokiem (21) PODRĘCZNIKI Do nauki języków (113)Przedmioty podstawowe (31) Przedmioty zawodowe (16) Wyd. przed 1950 r. (6) POZOSTAŁE Albumy (136)Czasopisma (64) Mapy (10) Stara reklama Varia (3)Autografy, dedykacje (11) |
Opis: PWN 1983, str 960, stan db (lekko podniszczona okładka, przykurzona) ISBN 83-01-02392-9 PRZEDMOWA Na przełomie XIX i XX wieku synteza organiczna wyodrębniła się jako dziedzina chemii, a jej sukcesy opierały się głównie na osiągnięciach praktycznych (barwniki, leki, tworzywa), mniej natomiast na ścisłych prawach i ugruntowanej teorii. Wykorzystanie postępowania syntetycznego w celu uzyskania absolutnego dowodu struktury związków naturalnych, umożliwiające również między innymi szersze zrozumienie procesów biologicznych, podniosło naukową i poznawczą rolę syntezy organicznej. Utylitarny w dużej mierze charakter syntezy przez długi czas ciążył na dydaktyce preparatyki organicznej. W ćwiczeniach praktycznych kładziono nacisk na reakcje, na których opierały się podstawowe procesy technologiczne, jak nitrowanie, sulfonowanie, diazowanie, estryfikacja i inne. Obecnie, w wyniku zmiany programu studiów, student wkracza do pracowni zaznajomiony z podstawowymi zagadnieniami techniki laboratoryjnej i teorii chemii organicznej, zmianie uległa także idea pracowni. Treści zaprezentowane w niniejszym podręczniku mają być odbiciem tego podejścia i powinny ułatwiać wyrobienie poglądu na każde zagadnienie syntetyczne, niezależnie od tego, czy dotyczy ono reakcji stanowiącej podstawę procesu technologicznego, czy też specyficznej syntezy pozwalającej na odtworzenie*w laboratorium cząsteczki produktu o określonej budowie. Przedstawiony materiał ma na celu ułatwienie tego zamierzenia na każdym etapie prowadzonej syntezy, a więc przy ustalaniu celu pracy i metody postępowania, podczas kontrolowania biegu procesu, wyodrębniania, oczyszczania i ustalania tożsamości produktów, włącznie ze strukturą i stereochemią. Wprowadzenie formalnego podziału treści w oparciu o reaktywność poszczególnych rodzajów wiązań stwarza jednolitą koncepcję pojmowania przemian chemicznych, uwypuklając rolę i znaczenie efektów elektronowych i sterycznych w obszarze rozrywanego i nowo tworzonego wiązania. Wykorzystanie wiedzy o reaktywności poszczególnych wiązań pozwala zaplanować i zrealizować możliwie najskuteczniejsze postępowanie na drodze: od substratu do produktu. Poprzedzenie opisów preparatywnych zwięzłą informacją teoretyczną pomaga w zrozumieniu przebiegu prowadzonego procesu i ugruntowuje przekonanie o konieczności i możliwości stosowania praw chemii organicznej w rozwiązywaniu zadań praktycznych. Powiązanie treści dotyczących syntez organicznych z wiadomościami z dziedziny fizykochemicznych metod analizy ma na celu podkreślenie nierozlączności tych kierunków działania. Idee, którymi kierowano się przy doborze materiału, znalazły odzwierciedlenie również w formalnym układzie treści. W rozdziałach 1-3 zawarto podstawowe wiadomości, niezbędne w pracy syntetycznej i w prawidłowej interpretacji uzyskiwanych wyników. Rozdziały 4-13 stanowią trzon preparatywny o ujednoliconym układzie treści i obejmują zagadnienia teoretyczne oraz opisy preparatywne, związane z reaktywnością poszczególnych rodzajów wiązań. W rozdziałach 14-19 przedstawiono ważniejsze zagadnienia związane z syntezą. W rozdziale 14 poświęconym związkom siarko- i fosforoorganicznym omówiono reaktywność niektórych grup związków, jak sulfony, sulfotlenki, fosfiny, których przydatność w syntezie organicznej staje się coraz bardziej powszechna. Rozdziały 15-17 obejmują zagadnienia ogólne, których znajomość jest konieczna przy prowadzeniu syntez wieloetapowych lub syntez asymetrycznych. Problem zabezpieczania grup funkcyjnych i rozdzielania mieszanin racemicznych zilustrowano głównie na przykładzie aminokwasów, wykorzystywanych do syntezy peptydów (rozdział 17). Rozdział 18 stanowi skrótowe wprowadzenie w zagadnienia dotyczące reakcji fotochemicznych i ma na celu zasygnalizowanie możliwości syntetycznych, wykorzystujących procesy przebiegające z udziałem cząsteczek w stanie wzbudzonym. Przy doborze opisów preparatywnych kierowano się tu głównie myślą o możliwości przeprowadzenia tych reakcji w warunkach ćwiczeń laboratoryjnych. Rozdział 19 zawiera podsumowanie treści dydaktycznych zawartych w podręczniku. W rozdziale tym zwrócono uwagę na prawidłowy sposób postępowania w przypadku syntez wieloetapowych, podkreślając przy tym umiejętność wykorzystywania wiedzy teoretycznej dla rozwiązywania zadań praktycznych. W rozdziale 20 umieszczono niezbędne dla początkującego chemika wskazówki dotyczące posługiwania się literaturą chemiczną oraz spis czasopism o zasięgu najbardziej ogólnym, zawierających bieżące informacje z dziedziny syntezy organicznej. Przy doborze opisów preparatywnych kierowano się chęcią prezentowania przykładów o szerokim znaczeniu syntetycznym, biorąc jednakże pod uwagę możliwość ich realizacji w pracowni studenckiej. Niektóre opisy przekraczające te ramy zostały podane z myślą o szerszym gronie czytelników. Podręcznik niniejszy stanowi bowiem pewnego rodzaju kompendium wiedzy synte-tyka pracującego w skali laboratoryjnej. Stwarza to nietylkodlamoli możliwość wykorzystania książki, poza studentami wydziałów chemii, przez młodych pracowników naukowych zatrudnionych w uczelniach, instytutach naukowych i instytutach branżowych, a także przy nauczaniu chemii organicznej nieprofesjonalistów (akademie medyczne, akademie rolnicze, wydziały biologii). |