|
» PROMOCJE !!! » NOWOŚCI !!! PROMOCJE (33)   PROFESJONALNE MYCIE, CZYSZCZENIE PŁYT WINYLOWYCH (1)TECHNIKA I MECHANIKA Fotografia (54)Mechanika (183) Elektryka, Elektronika (382) Architektura i budownictwo (205) Technika (565) Automatyka (66) Wyd. przed 1950 r. (51) NAUKI ŚCISŁE Matematyka (243)Chemia (212) Fizyka (117) Informatyka (84) Astronomia (16) Wyd. przed 1950 r. (39) NAUKI HUMANISTYCZNE I SPOŁECZNE Pedagogika (232)Psychologia (217) Ekonomia i zarządzanie, prawo (283) Polityka, politologia (74) Sztuka i kultura (340) Językoznawstwo, polonistyka (333) Etnologia, antropologia (72) Etyka (8) Socjologia (71) Filozofia (186) Wyd. przed 1950 r. (52) NAUKI PRZYRODNICZE Biologia (213)Geografia (36) Geologia, geodezja (75) Ekologia (52) Rolnictwo, zootechnika (51) Wyd. przed 1950 r. (44) HISTORIA Polski (747)Powszechna (303) Biografie, wspomnienia (603) Wyd. przed 1950 (63) LITERATURA POPULARNA Proza i dramat polski (475)Proza i dramat zagraniczny (630) Książki wydane przed 1950 rokiem (430) Fantastyka, Science-fiction (123) Książki popularnonaukowe (254) Horror (34) Poezja (138) Sagi (3) Ezoteryka, UFO (108) Poradniki (386) Komiksy (25) Erotyka (20) Humor (17) Audiobooki (1) LITERATURA DLA DZIECI Polska (154)Zagranica (114) Wyd. przed 1950 r. (3) SŁOWNIKI I ENCYKLOPEDIE Słowniki (57)Encyklopedie (11) Wyd. przed 1950 r. (12) KSIĄŻKI KULINARNE Książki kulinarne (147)Wyd. przed 1950 r. (2) KSIĄZKI OBCOJĘZYCZNE Wyd. przed 1950 rokiem (77)Wyd. po 1950 roku (125) RELIGIE, TEOLOGIA Religie, teologia (1186)Wyd. przed 1950 r. (87) Sport, turystyka (606) Wyd. przed 1950 r. (8) MUZYKA Nuty, śpiewniki (75)Pozostałe (51) Wyd. przed 1950 r. (34) MEDYCYNA, ZDROWIE Medycyna, zdrowie (429)Wyd. przed 1950 rokiem (21) PODRĘCZNIKI Do nauki języków (113)Przedmioty podstawowe (31) Przedmioty zawodowe (16) Wyd. przed 1950 r. (6) POZOSTAŁE Albumy (136)Czasopisma (64) Mapy (10) Stara reklama Varia (3)Autografy, dedykacje (11) |
Opis: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe Warszawa 1984, str. 300, stan bdb- Spis treści I. SŁOWO UTRWALONE. Przekaz literacki ustny i wzrokowy. - Teksty literackie i naukowe. - Literatura sztuką pięknego słowa. - Warunki i czynniki powstawania zjawisk literackich. - „Natchnienie" i zamówienie. -Mecenat indywidualny i społeczny. - Społeczna pozycja twórcy literackiego. - Poezja „uczona" i jej znaczenie. - Pisarstwo jako zawód. - Exegi monumentum. II. TWORZYWO LITERACKIE (Język artystyczny) Język artystyczny pospolicie zwany literackim. - Słownictwo: neologizmy, barbaryzmy, archaizmy, dialektyzmy, obscena. - Składnia artystyczna. - Zdania i okresy. - Artyzm renesansowy. -Osobliwości barokowe: ikony, figura ethymologica, inwersja, proza rytmiczna, makaronizmy. -Klasycystyczny artyzm oświeceniowy. - Językowe bogactwo czasów romantyzmu. - Terminologia naukowa w poezji pozytywizmu. -Wojna o gwarę w powieści ludowej. - Stylizacje neoromantyczne: archaiczna, dialektyczna, obcojęzykowa. - Sztuczki literackie. III. DŹWIĘKOWA SZATA POEZJI (Rytmika). Poezja a proza. - Rytm podstawową cechą poezji. - Terminologia antyczna żyje do dzisiaj. - Co to jest rytmika? Jej systemy: metryczny, sylabiczny, toniczny. - Akcent czy przycisk? - Rytmika średniowieczna. - Rytmy renesansowe. - Artyzm Kochanowskiego i reformy tego mistrza. - Ikony barokowe. Liryka popularna tegookresu. - Klasjcyści i średniówka. - Nowości romantyczne: rymy męskie, wiersze toniczne i sylabotoniczne, wiersz biały. - Rytmika neoromantyczna i jej osobliwości. - Nowości okresu neorealizmu międzywojennego: wprowadzanie tonizmu, nawrót do asonansu, niezwykłe eksperymenty. - Pogranicze poezji i prozy rytmicznej. IV. SEMANTYKA JĘZYKA ARTYSTYCZNEGO Obrazy słowne, porównania, przenośnie, katachrezy. - Swoisty język mistyki. - Synestezja. -Nieporozumienia w ujmowaniu sensu! funkcji metaforyki. - Zamiennia i ogarnienie. - Omówienie. - Topika ^poezji uczonej". - Peryfrazy i cenzura. - Styl ironiczny. - Alegoria i uosobienie. -Psychomachia. - Symbol i symbolizm. - Stylistyka. V. LIRYKA I EPIKA. Od obrazu słownego do literackiego. - Imaginizm. - Barokowe ikony. - Liryka, gatunki i odmiany. -Horacjanizm. - Liryka „wyższa". - Psafterz Dawidów, pieśni kościelne i kolędy. - Pieśni historyczne. - Elegia i sielanka. - Ballada. - Cykle liryczne. - Liryzm. - Epika homerycka i jej tradycje. - Epickość. - Narracja odautorska, chronologiczna; bezosobowa. - Narracja postaci literackiej i antecedencje. - Narracja dantejska. - Gawęda. -Przygody „o włos od śmierci" i ich funkcja w dziele epickim. - Epika średniowieczna. - Poematy!heroikomiczne. - Relacje podróżni cze. - Powieść poetycka epoki romantyzmu. - Bajka Ezopowfa. VI. EPIKA POWIEŚCIOWA I DRAMATURGIA Od poezji do prozy powieściowej. - Pojawienie się powieści w Polsce. - Poetyka powieści. - Trzy gatunki powieści; współczesna, historyczna, utopijna. - Odmiany tematyki powieściowej: psychologiczna i socjologiczna. -Powieść przygód podróżniczych (robinsortąda), wojennych, totrzykowskich. - Powieść grozy (gotycka). - Powieść o szlachetnym zbójniku: Rinaldo Rinaldini, Janosik, Ondraszek. - Powieść kryminalna i detektywna. - Nowela a powieść. - Proza powieściowa na szlaku poezji. - Powieść dydaktyczna i „antypowieść". - Gawęda, pamiętnik, listy a sprawa autentyzm" i realizmu. - Dramaturgia a teatr. - Tragedia grecka i francuska XVII w. - Komedia attycka i „nowa". - Dramaturgia średniowieczna. - Dramat romantyczny i jego nowe formy. - „Sztuki" pozytywistów. - Neoromantyzm i Wyspiański. - Losy dawnej komedii polskiej. - Rodzimość romantyczna. - Komedia „biała". - Rozkwit komedii neoroiriantycznej. - Jakości estetyczne: tragizm i komizm. VII. TEMATOLOGIA, CZYLI O TREŚCI DZIEŁA LITERACKIEGO Tematyka - co to jest temat dzieła? - Związki tematu z formą dzieła. - Kłopoty z wariantami tekstu - Formy wielkie i małe. - Składniki tematyczne. - Motywy epicki i liryczny. - Ustrój motywu i jego powtarzalność. - Stosunek wątku do motywu. - Przykłady ustroju wielowątkowego (Belfagoi, Zemsta, Konrad WaWenrod, Pan Tadeusz, Balladyna). ~ Utwory fabularne i niefabularne. - Fabuł» a rozmiar dzieła. - Powtarzalne schematy i szablony ustrojowe. - Fabuła a plagiat. - T/w oryginalność. - Typowe sytuacje życiowe a literatura. - Tytuły dzieł, ich postać i sens. - Postaci historyczne w powieści i dramacie. - Fikcja i historia w nazwiskach. - Nazwiska-etykiety. - Tytuły w funkcji nazwisk. - Dorośli i dzieci. - Zwierzęta postaciami literackimi. - Fikcja genezy pr/y lekturze liryków. - Apokalipsa, wizja i dialog jako plastyczne ujęcia zawiłych procesów psychologicznych i socjologicznych. - Sposoby wprowadzania tła. - 'tło historyczne i geograficzne. - Jego walory artystyczne. - Ideologia w dziele literackim. - Konieczności i trudności jej poznania. VIII. OD LITERATURY LUDOWEJ DO NARODOWEJ Ludowość romantyczna. - Inicjatywa Mickiewicza i tło jej europejskie. - Zbieracze tekstów ludowych, Kolberg i inni. - Norwid. - Nurt ludowy w literaturze staropolskiej (powieści, utwory dramatyczne, facecjonistyka, bajka, komiczne śpiewki, przysłowia i zagadki). -Powstanie i rozwój folklorystyki polskiej. - Dorobek naukowy trzech pokoleń badaczy literatury ludowej. - Prohiiii systematyka i charakterystyka pieśni ludowych: obrzędowe, ballady, historyczne, zawodowi-, pieśniczki. - Pieśń ludowa i bajka. - Wiek i powszechność bajki. - Systematyka, i charakterystyki! bajki. - Oryginalność i rodzimość tworów literatury ludowej. 4- Jej przenikanie do literatury narodowej. - Pisarze ludowi na progu w. XX a dzisiaj. - Zanik granicy między literaturą ludową a narodową, IX. COŚ NIECOŚ O ŻYCIU LITERACKIM Kult wielkich pisarzy. - Natchnienie i jego baza materialna. - Prawo autorskie. - Proces produkcji między autorem i czytelnikiem. - Rola i funkcja pisarza romantycznego. - Pisarz a polityka. -Mecenat dawny i dzisiejszy. - Autor i wydawca. - Problem cenzury. - Działalność pisarska a dziennikarska. - Tradycja salonów literackich. - Twórca i odbiorca. - „Sztuki poetyckie". -Program polityczno-literacki Mickiewicza. - Problem naśladownictwa. - Przekłady. - Mody literackie. - Sława a popularność. X. OD NARODU DO LUDZKOŚCI Literatura jako zjawisko społeczne. - Literatura informatorką o życiu dawnym i współczesnym. -„Piękne i pożyteczne" w dziele literackim. - Ideologia w tym dziele. - Mesjanizm polski i jego odmiany obce, nacjonalistyczne. - Działalność publicystyczna pisarza i jego funkcja polityczna. -Przykład Sienkiewicza. - Pesymizm i optymizm. - Dwa oblicza Krasińskiego. - Tragizm antyczny i średniowieczny a tragizm romantyczny. -Przezwyciężenie pesymizmu u pozytywistów i neoromantyków. - Funkcja etyczna dzieła literackiego, - Czytelnicy i ich stosunek do postaci literackich. -Tematyka rodzima i obca. - W pracowni dzisiejszego badacza literatury. - Jeszcze raz przekłady i funkcja ich międzynarodowa. - Literatura i jej związki z innymi sztukami oraz naukami humanistycznymi. - Literatura i jej sny o nauce. - Sens literatury w ujęciu Norwida. - Optymizm dwu laureatów Nobla. Przypisy Indeks Spis ilustracji. |